Jimmy Englund

I Jimmy Englund har vi en humoristisk ledare vilken har rest med oss till olika destinationer sedan 2011. Han brukar säga att han tycker att träning är viktigt men inte så himla allvarligt vilket verkligen genomsyrar passen han leder hos oss. Och det oavsett om det handlar om löpning, fyspass, rörlighet, yoga eller Bergspass. Om du reser på någon av Jimmys veckor kanske du även får möjlighet att lyssna till någon av hans föreläsningar om löpning, hälsa, träning eller tvångsmässiga beteenden kopplat till träning.
Han brinner för upplevelsen snarare än prestationen och hoppas kunna inspirera sin omgivning till prestige-och kravlös träning och rörelse.
En riktig mångsysslare inom tränings, rehab och hälsobranschen som jobbar som fysioterapeut, lärare, journalist, personlig tränare och löpcoach men även guidar i yoga och Skogsbad.

Jimmys träningstips

När vi närmar oss några extra dagars ledighet eller kanske till och med en något längre sådan över semester eller jul och nyårshelgerna. Passa då på att vara lediga om ni har möjlighet till det och försök – den traditionsbundna högtiden till trots – att minimera alla ”måsten”. Den mentala återhämtningen är minst lika viktig för hälsa, välmående och för prestation som den fysiska återhämtningen. När det gäller din fysiska träning har jag tre utmaningar som jag själv tänker anta.

1) Prova en ny idrott eller ny träningsform.
Större delen av året vistas vi inom vår bekvämlighetszon och rullar vidare i samma julspår som tidigare. Om vi nu tränar för att få starka, snabba och smidiga kroppar och må bra i tillvaron så vill åtminstone jag veta att min kropp kan klara av allt som jag utsätter den för. Våga kliva ut ur trygghetszonen.

2) Lär dig en gymnastisk rörelse.
Som tränare träffar jag många människor som vill lära sig att lyfta saker och utföra övningar med redskap så optimalt som möjligt. Men mycket av det vi gör i tillvaron är ju trots allt med vår egen kropp och gymnastiska övningar ställer stora krav på kroppskontroll, styrka och koordination. Utmana dig med handstående, muscle ups, kullerbyttor, pullups eller med att lära dig att hjula. Det visar att du kan behärska din egen kropp.

3) Träna kort men intensivt.
Om du nu den stundande ledigheten till trots har få lediga luckor för träning i din kalender så maximera mängden träning med så minimal tidsåtgång som möjligt. Testa denna: På 12 minuter, genomför så många varv du klarar av 6 armhävningar + 8 situps + 12 knäböj.

Resor med Jimmy Englund:

Det finns ingen resa inbokad just nu för denna instruktör. Läs mer om våra resor: http://springtime.se