Yoga-Boost i Mariefred 14 november 2020

Program

– OBS! Kontrollera att du inte bokar pass som hålls samtidigt! –  

GLÖM INTE ATT TA MED DIG DIN EGNA YOGAMATTA

NERE:

09.00-09.50 Freepower (Anna Swedin)
10.00-10.50 Flödes Yoga (Majja Lundh)
11.00-11.50 Soma Move® (Annika Lans)
12.00-12.50 Global Yoga (Nathalie Nilant) 
13.00-13.50 Soma Slow (Sophie Djusberg) 
14.00-14.50 Afro-dans (Johanna Bouveng)
15.00-15.50 Yoga för andra chakrat (Anna Lindh)
16.00-16.50 Avslutande Yinflow (Karin Chaikiat Sjödin) Detta pass är gratis för alla och avslutar vårt Yogaboost. Kom och var med!

UPPE:

09.00-09.50 Yin Yoga (Vivi Norén)
10.00-10.50 Fascia Release (Maria Moberg)
11.00-11.50 Stress Release / Wabing (Anci Näslund)
12.00-12.50 Medi-Yoga (Solweig Karlsson)
13.00-13.50 Workshop – Meditation (Anna Swedin)
14.00-14.50 Workshop – Asana-Lab (Maria Moberg)
15.00-15.50 Happy, healthy & holy (Malin Svanholm)

INSPIRATIONSFÖRELÄSNINGAR
Föreläsningarna måste förbokas.

10.00-10.50 Stress Release / Wabing (Anci Näslund) Lilla salen
11.00-11.50 Hålla som högkänslig (Elina Sundström) Lilla salen
12.00-12.50 Hur påverkar växtbaserad föda vår hälsa och våra tankar (Ulla Troeng) Lilla salen
13.00-13.50 Intuition och tanke (Linda Clevesjö) Lilla salen
14.00-14.50
Kraften i ditt andetag (Natalie Nilant) Lilla salen

  • Ta gärna med en tröja och varma sockor för att hålla värmen då salen kan upplevas sval.

  • I priset ingår 4 pass och vill du gå på fler kan du boka och betala på plats, 150 kr/pass. I mån av plats.

  • Lunch – mer information kommer 

     

PASSBESKRIVNINGAR OCH FÖRELÄSNINGAR

FREEPOWER
Anna Swedin 09.00-09.50 NERE                              

Ett pass för skärpa och stuns i kroppen och sinnet, som både är spänningslösande och energigivande! Det är också ett pass som kan lära oss både att vara aktiva och offensiva OCH stilla och receptiva. Det är en kombination av utvalda yogaserier, serier med kampsportsliknande övningar och avslutande meditation. Tempot är ostressat och kontrollerat men övningarna starka och utförs utan paus. 

YIN YOGA
Vivi Norén 09.00-09.50 UPPE

Yin Yoga betyder så mycket mer än att “stretcha” leder och bindväv i olika positioner.
Det handlar också om att stilla sinnet, att landa, acceptera, känna in, att närvara, ha tålamod och medkänsla. I detta pass är syftet att ge sig själv omsorg och att fokusera på att hitta till de där snälla och mjuka tankarna om oss själva.

FLÖDES YOGA
Majja Lundh 10.00-10.50 NERE

Nästan alla yoga positioner har historiskt sätt en myt/berättelse bakom sig. Dessa är både fascinerande och lärorika att ta del av.  Detta pass är inspirerad av myten om vrikshasana – trädets position. En ”yogasaga” för vuxna som blandas in i ett kreativt och roligt flödespass som är fylld med energi för dig som vill hitta nya infallsvinklar både på yogamattan som till livet i stort.

FASCIA RELEASE
Maria Moberg 10.00-10.50 UPPE

Strukturerad Bindvävsbefrielse med hjälp av bollar.  Idag vet vi tack vare forskning att bindväv är ett nätverk med levande fibrös kroppsvävnad som fungera som ett eget kommunikationssystem. Är din bindväv stel påverkas hela din kropp. Inflammationer eller knutor på ett ställe kan ge upphov till obehag eller smärta på ett helt annat. Under passet får du lära dig hur du själv systematisk kan massage den med hjälp av bollar.

FÖRELÄSNING: Stress Release / Wabing 10.00-10.50
Anci Näslund

Är du nyfiken på att veta mer hur dessa neurogena skakningar påverkar nervsystemet och vår stressreglering?  I en stressad situation är kroppens naturliga respons kamp, flykt eller frys. Observationer av hur olika djur och människor reagerar efter stressande händelser visar att nervsystemet även verkar ha utvecklat ett naturligt sätt att återställa balans efter en aktiv stressrespons. Genom att automatiskt generera vibrationer, skakningar eller specifika rörelsemönster i musklerna, så kallade neurogena skakningar, är hypotesen att nervsystemet kan fullfölja kamp-, flykt- eller frysmekanismen.

SOMA MOVE 
Annika Lans 11.00-11.50 NERE

Här förenas rörelse och kunskap, ett pass som är grundad på teorin om att använda kroppen som helhet för att bli stark, smidig och skadefri. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Rörelserna avlöser varandra och är inte så noggranna i sin teknik och placering som de är engagerade och lustfyllda. Händer och grepp är tongivande och varje rörelse seglar på kraftfulla andetag.

STRESS RELEASE / WABING  
Anci Näslund 11.00-11.50 UPPE

Shake it off med Wabing – en enkel, effektiv och avslappnande kroppsmeditation för att balansera nervsystemet. För att landa i våra kroppar börjar vi med en yoga sekvens. Därefter aktiverar vi kroppsliga vibrationer – ”The Good Vibrationn” – som frigör spänningar; fysiska, känslomässiga, mentala och själsliga. Läkande inifrån och ut.

FÖRELÄSNING: Hålla som högkänslig 11.00-11.50
Elina Sundström

Hur kan man leva med högkänslighet (HSP Highly Sensitive Personality eller SPS Sensory Processing Sensitivity) för att hålla långsiktigt? Elin delar med sig av kunskap från forskning om vad högkänslighet är och sätt att leva hållbart, blandat med egna utmaningar och nycklar och bjuder in till reflektion, övningar och om man vill samtal. Även andras erfarenheter kommer att delas, för att se olika sätt att hantera livsbalansen på. 

GLOBAL YOGA 
Natalie Nilant 12.00-12.50 NERE

En födande och stilla Yin-Yang klass möts dessa två krafter i dynamiska och kraftfulla positioner till mer mjuka och stilla. Detta skapar värme och kraft i kroppen under Yangdelen som sedan ökar energiflödet och får allt detta att landa in i YinYogans öppnande och avslappnande positioner.

MEDI-YOGA
Solweig Karlsson 12.00-12.50 UPPE

Medi-Yoga är en svenskutvecklad terapeutisk yogaform där vi jobbar med olika meditationstekniker, vibrationer och ljud som det forskats kring både i Sverige och internationellt. Det är en mjuk meditativ, men kraftfull yogaform med djupgående effekt på både själ och kropp som passar alla. Medi-Yogan beaktar hela människan, med sin fysiska kropp, såsom den energivarelse hon är.

FÖRELÄSNING: Hur påverkar växtbaserad föda vår hälsa och våra tankar 12.00-12:50
Ulla Troeng

Ulla förläser om vikten att ställa om till växtbaserad föda. För oss som individer, för alla djur och till sist men inte minst för moder jord.

SOMA SLOW
Sophie Djusberg
 13.00-13.50 NERE

Ett pass som är långsamt men inte segt. Inkännande och utmanande. En mjuk väv av rörelser där du blir varm men inte svettig, tränad men inte belastad. Allt sker med största närvaro i en stående praktik som inte ens kräver en yogamatta

WORKSHOP MEDITATION
Anna Swedin 13.00-13.50 UPPE 

Människor som dagligen sätter av tid för meditation blir lugnare, upplever mindre stress och generellt fattar bättre beslut. Vi kommer under denna workshop utforska och lära oss några olika meditationstekniker som är lätta att applicera i vår vardag.

FÖRELÄSNING: Skillnaden mellan intuition och egen tanke 13.00-13:50
Linda Clevesjö

Lindas populära föreläsning om hur hon upptäckte skillnaden mellan intuition och egna tankar blev väldigt omtyckt och efterfrågad förra året. I år kommer hon tillbaka och berättar mer om vad detta innebär. Linda är medial sedan barnsben vilket innebär att hon uppfattar information och energier från ”andra sidan”. En förmåga som inte alltid har varit enkel att acceptera.  Även detta kommer hon att berätta mer om.

AFRO-DANS
Johanna Bouveng 14.00-14.50 NERE

En fartfylld dansklass med både kraft och känsla. Här förmedlas rörelseglädje och livsenergi i ett enkelt flow där alla kan vara med. Vi dansar för att vi älskar att röra oss. Vi blir genomsvettiga och lämnas med en oslagbar känsla av eufori.

WORKSHOP ASANA-LAB
Maria Moberg 14.00-14.50 UPPE

På ett enkelt och lekfullt sätt utforskar vi syftet med några av de allra vanligaste yogapositioner.  Vi undersöker både från ett rent anatomiskt perspektiv och även utifrån livskraftsperspektiv (Prana). Avsikten är att lära oss hur vi kan undvika skador och hur vi kan få en djupare och en mer meditativ yogaupplevser.

FÖRELÄSNING: Kraften i ditt andetag 14.00-14.50
Natalie Nilant

Att vi börjar livet med en inandning och slutar det med en utandning det vet vi alla. Men hur central andningen är för vårt allmänna välbefinnande kanske inte är lika välkänt. Inom yogan pratar vi om prana som betyder livsenergi och den är intimt förknippad med just andningen. I den här workshopen kommer du att lära känna ditt eget andningsmönster och även lära dig några enklare former av andningsövningar som kommer att kunna ha en fantastisk positiv effekt på din framtida hälsa.

YOGA FÖR ANDRA CHAKRAT
Anna Lindh 15.00-15.50 NERE

Yoga för andra chakrat är framtaget av Anna Lindh. Passet är energiskt och kreativt där musiken har en stor betydelse för rytm, flöde och känsla. Andra chakrat är bärare av positiva värden såsom kreativitet, fantasi och känslor. När detta energi-center är i balans har vi lättare till känslomässig intimitet både till oss själva som till våra nära partners. Du guidas genom balanserade och kreativa sekvenser (vinyasas) som försiktigt öppnar upp höftpartiet. Passet innehåller stillhet, musik, flödande meditation, solhälsningar, varierande asanas sekvenser, sittande meditation, pranayama och till sist kärleksfull helig Shavasana.

HAPPY HEALTHY & HOLY 
Malin Svanholm 15.00-15.50 UPPE

Ett mjukt och skonsamt yoga pass där vi utforskar och balansera våra olika lager som kallas för shariras på sanskrit. Genom mjuka yogaflöden och andningsövningarna adresseras dessa lager, som är vår fysiska kropp, vår mentala kropp och vår andliga del. Flödet är långsamt för att vi ska hinna reflektera och ta hänsyn till vad våra olika kroppar har behov av. Yogapasset avslutas med en meditation. 

AVSLUTANDE YINFLOW 
Karin Chaikiat Sjödin 16.00-16:50 NERE

Alla välkomnas till den avslutande klassen med varande som signum! Här öppnar vi upp för utrymme i kroppen och mjuknar in i runda avspända flöden där du hittar din form av både rörelse och stillhet. Vi ligger, sitter och rör oss däremellan med blicken vänd inåt mot det som pågår. Vi är, upptäcker och finns till. Och avslutar så klart i stillhet i takt med våra andetag och våra hjärtslag.