Yoga-Boost i Mariefred 26 maj 2018

Program

Programmet ser ut enligt följande:
OBS! Kontrollera att du inte bokar pass som hålls samtidigt!

Plats: Nere

09.00- 09.50 Vinyasflow Yoga med Cecilia Belin
10.00- 10.50 Soma Move med Anci Näslund
11.00- 11.50 Global Yoga med Nathalie Nilant
12.00- 12.50 Hitta in i ditt kroppscenter med hjälp av Hatha yoga med Maria Moberg
13.00- 13.50 Afro Dans med Johanna Bouveng
14.00- 14.50 After Run/Ski/Bike-yoga med Karin Chaikiat Sjödin
15.00- 15.50 Facia Release med Maria Moberg
16.00- 16.30 Kirtan

Plats: Uppe

09.00- 09.50 Yin Yoga med Sophie Djusberg
10.00- 10.50 Nybörjar Yoga med Anna Swedin
11.00- 11.50 Kundalini Yoga med Solveig Karlsson
12.00- 12.50 Yoga Nidra med Isabel Ramirez
13.00- 13.50 Stress Release med Anci Näslund
14.00- 14.50 Yin Yoga med Nathalie Nilant
15.00- 15.50 Medi Yoga med Solveig Karlsson

I priset ingår 4 pass och vill du gå på fler pass kan du boka och betala på plats, 150 kr/pass. I mån av plats.

Mat kommer att finns att köpa på plats och det kommer att finnas utställare/mässa.

Inspirationsföreläsningar schema: 
Föreläsningarna är kostnadsfria men måste förbokas.

10.20-10.50 Vad är Ayurveda?
Maria Moberg i Lilla Salen       

Ayurveda betyder kunskap om livet och är en gammal läkekonst från Indien. Under föreläsningen får du reda ursprunget och vilka principer som Ayurvedan är byggd på.
         
11.20- 11.50 Vad är stress egentligen och hur skadar den oss?
Sophie Djusberg i Lilla Salen

Vad är stress egentligen? Vad händer i kroppen fysiologiskt vid en stressreaktion och kan vi bryta ett negativt stressmönster (långvarig stress) genom att använda yoga och andning?

12.20- 12.50 Vad är Osteopati och hälsa
Daniel Pokorny i Lilla Salen   

Daniel Pokorny har sedan flera år haft ett brinnande intresse för människan, kroppen, själen och hur allt detta hänger ihop och påverkar varann. Det är otroligt spännande och givande att få vara en liten del av människors läkande process och väg mot bättre hälsa.

Sedan februari 2016 bor Daniel med sin familj i Mariefred och är en av initiativtagarna till Hälsans Hus i Mariefred.

13.20- 13.50 Andningsworkshop
Sophie Djusberg i Lilla Salen

Hur hänger andningen ihop med vårt sinne? 

Hur bör vi egentligen andas för att må allra bäst? Vi prövar några yogiska andningstekniker och talar om andningen ur ett medicinskt och ett yogiskt perspektiv.

14.20- 14.50 Breathwalk    
Mikael Tanneståhl i Lilla salen

Breathwalk är en utveckling av kundaliniyogan, där yogan förs ut i naturen och görs till fots. Breathwalk har många hälsogivande effekter och är ett enkelt, naturligt och effektivt sätt för att må bra, Breathwalk påverkar kondition, cirkulation, hormonbalans, hjärtrytm, lungkapacitet och emotionell balans positivt. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger klarhet och lugn. Genom att balansera upp kroppen och öppna upp bröstet avlastar breathwalken kroppen och ger lättnad åt ansträngda muskler och leder. Övningar för rygg och bröst underlättar andningen och ger en friskare rygg. Syresättningen och cirkulationen i kroppen ökar vilket påverkar hela kroppen positivt. Andningsövningarna ger bättre lungkapacitet och påverkar humöret. Långsam djupandning sänker nivån av stresshormoner i kroppen.

Passbeskrivningar:

Vinyasa Flow (Cecilia Belin)

Vinyasa Flow blir ett mer fysiskt utmanande yogapass
som präglas av dynamiska, lekfulla serier av positioner som länkas
samman med andning

Yin Yoga (Sophie Djusberg) 

Yin Yoga är en kraftfull teknik som jobbar med senor, fascia och ligament i kroppen. Det är en yogaform med färre positioner (asanas) och varje position hålls 3-5 min. I positionen är vi medvetet närvarande och jobbar med andetaget för att hitta avspänning.
För att citera Magdalena Macweld: ”slappna av och låt gravitationen göra jobbet” 

På Yogaboost kommer vi i detta pass att göra övningar för att reducera stress.Ta gärna med en tröja och varma sockor för att hålla värmen då salen kan upplevas sval.

SOMA MOVE®  (Anci Näslund) 

SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. STRESS RELEASE är du nyfiken på hur du kan hjälpa kroppen att släppa stress & muskelspänningar? Är du redo att skaka om din tillvaro? Kroppens egna läkemekanism hjälper dig att bli av med muskelspänningar, inre oro, frigöra stress och obearbetade känslor. Återställ kroppens naturliga balans med hjälp av enkla övningar.

Mjuk yoga (Anna Swedin) 
(Nybörjar vänlig)

Det här passet präglas av sköna rörelser som väcker kroppen på ett mjukt sätt. Utan prestation, med ödmjukhet; låt flödet styras av andetaget, anpassa och gör yogan till din. Ett pass som funkar för alla, nybörjare som van.

Global Yoga Flow (Nathalie Nilant) 

Vi består av ca 70% vatten och i denna klass låter vi oss känna flödet av oss själva. 
Som små och stora vågor i kroppen; mjukt, följsamt och i rörelse.
Varje våg är unik och så är du. Kom som du är låt vågen i dig flowa dig fram.

Kundaliniyoga (Solveig Karlsson)

Kundaliniyoga är en mycket gammal, traditionell och kraftfull form av yoga. Det handlar om att bli medveten om sin egen inneboende kraft och att öka sin medvetenhet. Den är enhetlig och holistisk och kan bidra till att skapa balans mellan anspänning och avspänning. Genom att kombinera olika andningstekniker med rörelser blir kundaliniyoga en både aktiv och dynamisk form av yoga. Man använder sig också av många olika mantra och meditationstekniker. Kundaliniyogan har en rik skatt av pass och mycket finns vetenskapligt dokumenterat och har använts mot en mängd olika sjukdomstillstånd.

Alla oavsett ålder och rörelseförmåga kan utöva kundaliniyoga eftersom den är så anpassningsbar. Du yogar alltid efter din egen förmåga.

Hitta in i ditt kroppscenter med hjälp av Hatha yoga (Maria Moberg) 

Höft-böjaren (Psoas major), diafragman och bäckenbotten hänger intimt ihop med varandra. De både samverkar och påverkar andning samt vår hjärtfrekvens.  I detta pass kommer vi att lära oss hur allt detta hänger ihop. 

Yoga nidra (Isabel Ramirez) 

Yoga nidra betyder ”yogisk sömn”och är ett tillstånd där din kropp vilar men sinnet är vaket. Det är en liggande, guidad meditation som tar ca 30 min. Yoga nidras fördelar är bl a att den minskar stress, förbättrar sömnen, ökar koncentrationsförmågan, healar kroppen på djupare plan.Ta gärna med en tröja och varma sockor för att hålla värmen då salen kan upplevas sval.

Afro (Johanna Bouveng)

Afro är en dansklass med kraft och känlsa! En dans där det förmedlas kraft, glädje, energi och fokus den är riktad till alla och med sin enkelhet får alla ett härligt flow. Vi dansar oss svettiga och känslan är euforisk och oslagbar. Rörelser med inspiration från natur och djur, som gör dig stark, glad och avslappnad

Stress Release (Anci Näslund) 

Är du nyfiken på hur du kan hjälpa kroppen att släppa stress & muskelspänningar? Är du redo att skaka om din tillvaro?                    Kroppens egna läkemekanism hjälper dig att bli av med muskelspänningar, inre oro, frigöra stress och obearbetade känslor. Återställ kroppens naturliga balans med hjälp av enkla övningar.Ta gärna med en tröja och varma sockor för att hålla värmen då salen kan upplevas sval.

After-run/ski/bike yoga (Karin Chaikiat Sjödin)

Högröd, svettig, stum i lår, stel i rygg, tight i höfter, spänd i vaderna och med ett stort endorfinhögt leende på läpparna? Hur du än känner dig efter ditt löppass är det perfekt att komplettera löpningen med en yogasekvens där du stärker upp, sträcker ut och öppnar upp på alla möjliga och omöjliga ställen. Under denna klass kommer du att få tillgång till ett flöde av positioner, som öppnar upp bröstet och ger plats för dina andetag att bli din superkraft, som väcker stumma höfter och vader och som gör ryggen levande. Yogan övar dig att synkronisera andetag och fysisk rörelse, vilket är fint både under löpningen och i resten av livet som ofta har en tendens att slingra sig fram med både uppförsbackar och sluttningar, sköna spurtsträckor och chillig småjogg – precis som vilken löprunda som helst!

En yogaklass speciellt för dig som löptränar en del, men även för dig som utövar annan konditionsträning och är sugen på att integrera yogan i ditt aktiva träningsliv!

YinYoga- Open your heart (Nathalie Nilant) 

Hjärtat- själens boning och det sägs att hjärtat är vår egentliga hjärna.
I detta pass öppnar vi upp hjärtat med mjuka yinpositioner som vi håller i mellan 3-5 min.
Genom att hålla liggande eller sittande positioner längre, kommer vi åt kroppens fascia, 

bindväv, istället för musklerna som vi gör i yangyogan.
Yin utförs i stillhet och medveten närvaro, men kan vara minst lika utmanande för kroppen     som för sinnet.

Ta gärna med en tröja och varma sockor för att hålla värmen då salen kan upplevas sval.

Fascia Release (Maria Moberg) 

Strukturerad Bindvävsbefrielse med hjälp av bollar. Din kropp hålls samman av bindväv. Det finns inte ett organ, en muskel eller en skelettdel som inte är omsluten av bindväv. Idag vet vi tack vare forskning att bindväv är ett nätverk med levande fibrös kroppsvävnad som fungera som ett eget kommunikationssystem. Är din bindväv stel påverkas hela din kropp. Inflammationer eller knutor på ett ställe kan ge upphov till obehag eller smärta på ett helt annat. Under passet får du lära dig mer om din bindväv och hur du själv systematisk kan massage den med hjälp av bollar. Maria har under flera år specialsytt olika program för smärtlindring med inriktning mot meridiansystemet och från Thomas Myers ”Anatomy trains.

MediYoga (Solveig Karlsson) 

MediYoga är en terapeutisk yogaform utvecklad i Sverige, och övningarna härstammar från kundaliniyoga. Mediyogan är lugn o inkännande men ändå ett mycket kraftfullt verktyg som påverkar dig fysiskt, psykiskt och emotionellt. 

Det har forskats mycket på MediYoga och idag används denna fantastiska yogaform på över 200 sjukhus och vårdcentraler. Den kan utföras både på matta eller sittandes på en stol.

Kirtan 16.00-16.30

Alla vet idag att sjunga är bra för både kroppen och själen. Kirtan hör till BhaktiYoga-traditionen. Vi sjunger tillsammans till live musik några välkända mantran för att hitta den där speciella ”feel good” känslan att ta med oss ut i livet.

Detta pass är gratis för alla och avslutar vårt Yogaboost. Kom och var med!!!