Yoga-Boost i Mariefred 21 oktober 2017

Program

x

Programmet ser ut enl följande:

Plats: Nere

09.00- 09.50 Yoga Vinyasflow med Eriks Kits Gölevik
10.00- 10.50 Soma Move med Anci Näslund
11.00- 11.50 Global Yoga med Nathalie Nilant
12.00- 12.50 Föreläsning med Eriks Kits Gölevik
13.00- 13.50 Facia Release med Maria Moberg
14.00- 14.50 Afro Dans med Johanna Bouveng
15.00- 15.50 Everyday Yoga med Veronica Jäderlund

Plats: Uppe

09.00- 09.50 Medi Yoga med Solveig Karlsson
10.00- 10.50 Nybörjar Yoga med Anna Swedin
11.00- 11.50 Mudras med Maria Moberg
12.00- 12.50 Stress Release med Anci Näslund
13.00- 13.50 Nidra med Isabel Ramirez
14.00- 14.50 Yin Yoga med Nathalie Nilant
15.00- 15.50 Yoga för Löpare/skidåkare/stolsittare

16.30 Glow in the dark- Avslutningspass

I priset ingår 4 pass och vill du träna mer kan du boka och betala på plats, 150 kr/pass. I mån av plats.

Mat kommer att finnas för försäljning på plats.

På plats erbjuds också dropin-föreläsningar. Dessa är kostnadsfria och bokas på plats. Se nedan vilka föreläsningar som erbjuds:

– Vad är stress – egentligen med Sophie Djusberg
– Om ayurveda med Maria Moberg
– Andnings workshop med Sophie Djusberg
– Yoga för män med Mikael T
– Breath walk – utomhus med Mikael T
– Kärlekens fem språk med Anci Näslund

Du kommer också kunna kunna boka energimassage med Solvieg Karlsson, massage med Sophie Djusberg och Pulsläsning med Isabel Ramirez på plats.

 

Äntligen är det klart!!! Och alla dessa härliga och intressanta workshops och föreläsningar kostar inget extra och behöver inte förbokas. Bara att välja en eller alla och droppa in 💕 Det finns dock ett begränsat antal platser så det får bli först till kvarn som det heter.

PS två är samtidigt med en är inomhus och en utomhus.

Inspirationsföreläsningar schema:

09.30-10.00                Ayurveda          Maria Moberg

10.15-10.45             Vad är stress- egentligen och hur skadar den oss?    Sophie Djusberg

11.00-11.30             Vad är mediyoga           Inger Ekman

11.45-12.15             Breath walk  (utomhus) Samling utanför  Mikael Tannestål

11.45-12.15             Prova Heart Rate Variability (HRV-träning)     Sophie Djusberg

12.30-13.00             Mindfullness- insikter och utsikter Matilda Petterssson

13.15-13.45            Andnings workshop           Sophie Djusberg

14.00-14.30            Kärlekens fem språk          Anci Näslund

14.45-15.15            Varför bör män yoga          Mikael Tannestål

15.30-16.00            Osteopati och hälsa            Daniel Pokorny

 

Passbeskrivningar:

Vinyasflow- Erika Kits Gölevik och Veronica Jäderlund
Ett mjukt och flödande yogapass för en stark core och öppet bröst – fysiskt, och mentalt. Din kropp mår bäst när din core är stark och bröstpartiet öppet, men vårt vardagsliv skapar lätt det motsatta. Och mentalt… när du står stark i det som är du, din core, är det helt enkelt lättare och skönare att ge och få kärlek. Yoga dig stark och skön – inifrån och ut!

GlobalYoga Flow- Nathalie Nilant
Utan prestation utmanar vi oss och möts i en mjuk flödande klass med fokus på balans, där du är tillräcklig, precis som du är.
Låt oss ta hjälp med hjärtat för att lita och lyssna på din ‘egentliga hjärna’, som alltid och hela tiden sänder ut signaler och talar om att du räcker till. När vi vågar förlita oss på hjärtats röst, hamnar vi alltid rätt.

Soma Move- Anci Näslund
SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. 

StressRelease- Anci Näslund
StressRelease är du nyfiken på hur du kan hjälpa kroppen att släppa stress & muskelspänningar? Är du redo att skaka om din tillvaro? Kroppens egna läkemekanism hjälper dig att bli av med muskelspänningar, inre oro, frigöra stress och obearbetade känslor. Återställ kroppens naturliga balans med hjälp av enkla övningar.

YinYoga- Nathalie Nilant
YinYoga- Happy Hips
YinYoga passar alla och kännetecknas av stilla sittande eller liggande positioner. Varje position hålls i 3-5 min, vilket gör att vi öppnar upp mot skelettet och bindväven, istället för i musklerna.
Några fördelar med YinYoga:
– mycket avslappnande
– minskar stress och oro
– kompletterar övrig yogapraktrik och träning
– ökar flöde av energi och livskraft, Prana

I den här klassen öppnar vi upp våra höfter. Här lagras mycket spänningar, både mentala och känslomässiga. Yogafilosofin menar att känslor som skuld, sorg och rädsla kan orsaka detta, så genom att öppna upp höfterna, kan vi hjälpa kroppen att släppa spänningar och värk i framför allt nedre delen av ryggen och istället skapa känslan av glädje och lätthet.

MediYoga- Solveig Karlsson
MediYoga är en terapeutisk yogaform utvecklad i Sverige, och övningarna härstammar från kundaliniyoga. Mediyogan är lugn o inkännande men ändå ett mycket kraftfullt verktyg som påverkar dig fysiskt, psykiskt och emotionellt. 

Det har forskats mycket på MediYoga och idag används denna fantastiska yogaform på över 200 sjukhus och vårdcentraler. Den kan utföras både på matta eller sittandes på en stol.

Everyday Yoga- Veronica Jäderlund
Välkommen till en helt opretentiös klass för dig som vill svettas och skratta när du rör på kroppen till skön musik. Denna klass är skapad med vardagslivet åtanke, vad det gör med kroppen och vad vi kan behöva stärka upp och mjukgöra. Nivån passar dig oavsett om du är ny till yoga eller har flera års erfarenhet på mattan.

Mudras- Maria Moberg
Mudras för healing och inre transformation. Mudras är hand, ansiktes eller kroppsgester vars syfte är att väcka upp speciella psykologiska och eller spirituella kvaliteter. Dessa gester har används inom yogan över två tusen år. Under passet kommer vi att gå igenom en rad olika Mudras. Vi kommer att lära oss hur vi kan använda dem tillsammans med vanliga yogapositioner för att åstadkomma vissa speciella effekter. Vi kommer även att lära oss hur vi kan använda dem i meditation samt för att få en extra skjuts inom healing och hälsa.

Fascia Release- Maria Moberg
Strukturerad Bindvävsbefrielse med hjälp av bollar. Din kropp hålls samman av bindväv. Det finns inte ett organ, en muskel eller en skelettdel som inte är omsluten av bindväv. Idag vet vi tack vare forskning att bindväv är ett nätverk med levande fibrös kroppsvävnad som fungera som ett eget kommunikationssystem. Är din bindväv stel påverkas hela din kropp. Inflammationer eller knutor på ett ställe kan ge upphov till obehag eller smärta på ett helt annat. Under passet får du lära dig mer om din bindväv och hur du själv systematisk kan massage den med hjälp av bollar. Maria har under flera år specialsytt olika program för smärtlindring med inriktning mot meridiansystemet och från Thomas Myers ”Anatomy trains

Yoga för nybörjare- Anna Swedin
Flow yoga 45 min. Ett utmärkt pass för dig som inte är så van utövare. Vi känner in kroppen och provar på solhälsningen och några andra av de vanligaste positionerna i yogan. Är du erfaren yogautövare kan du göra den här stunden till “din”, känna flödet och släppa taget för en stund. Passet avslutas med en skön avslappning.

Yoga Nidra- Isabel Ramirez
Yoga nidra betyder “yogisk sömn”och är ett tillstånd där din kropp vilar men sinnet är vaket. Det är en liggande, guidad meditation som tar ca 30 min. Yoga nidras fördelar är bl a att den minskar stress, förbättrar sömnen, ökar koncentrationsförmågan, healar kroppen på djupare plan.

Afrodans- Johanna Bouveng
Afro är en dansklass med kraft och känlsa! En dans där det förmedlas kraft, glädje, energi och fokus den är riktad till alla och med sin enkelhet får alla ett härligt flow. Vi dansar oss svettiga och känslan är euforisk och oslagbar. Rörelser med inspiration från natur och djur, som gör dig stark, glad och avslappnad.

Yoga för Löpare/skidåkare/stolsittare- Anci Näslund
Yoga som komplement till annan träning hjälper till att motverka skador. I detta yogapass ”tränar” vi andning, meditation och avslappning. Vi bygger yoga sekvenser som stärker vader, vrister, bålstabilitet och som ökar vår flexibilitet, balans och styrka. Yoga som träningsform balanserar även upp ensidigheten i annan träning, påskyndar återhämtningen och minskar ömhet i muskulaturen efter träning. Ett stilla sittande arbete orsakar kroppsliga problem för många och under detta yogapass får du med dig tips på rörelser för att motverka det. Inga förkunskaper krävs. Kom som du är.

Föreläsning “Stark för livet – i livet” med Erika Kits Gölevik
Plankan för platt mage, curls för biffiga biceps… Snark!
Träning kan så mycket mer än att forma kroppen – om du låter den. Rör dig som du vill känna dig! Slå, sparka, lyft tungt för kraft. Yoga för lugn. Dansa för energi. Det fungerar!
Och du… visste du att rörelse ökar din koncentrationsförmåga, stresstålighet, humör och inlärningsförmåga.
Bli stark för livet – i livet!