Flygresan

Färdhandlingar/flygbiljetter
Dina färdhandlingar består av ett papper. På pappret ser du ditt bokningsnummer samt namn. Kontrollera att ditt namn (enligt passet, tilltalsnamn/ efternamn) överensstämmer med biljetten i god tid för avresa. Stämmer inte ditt namn måste du kontakta Springtime för eventuell ny biljett. Flygbiljetten måste medtas på resan.

Incheckning
Vid avresa till Training Camp Portugal (med SAS) sker incheckningen i automaterna där ni finner Springtime loggan. På övriga avresor finner ni information om incheckning i era bifogade program/biljettbrev.

Pass/Visum
Kontrollera att ditt pass är giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Om du inte är svensk medborgare rekommenderar ber vi att du kontrollerar med respektive lands ambassad vad som gäller för just dig.

Säkerhetskontroller
I allt större omfattning genomförs säkerhetskontroller på flygplatser över hela världen. Knivar, saxar och andra vassa föremål måste packas i det bagage som checkas in för transport i planets lastrum. Nya säkerhetsregler har införts vilket innebär att det nu är tillåtet att ta med begränsad mängd av vätskor i handbagaget. Information om säkerheten vid flygplatsen samt vilka föremål som inte får packas i handbagage eller i det bagage som checkas in hittar du på www.lfv.se
Observera att flygkaptenen äger rätt att avvisa passagerare som inte anses kunna delta i flygningen, exempelvis berusade personer eller personer som bedöms vara en fara för säkerheten ombord. Avvisningen kan ske även efter incheckningen.

Sittplats på flyget
Springtime förbokar inte några sittplatser på flygen. Vid bokningar för flyg utanför Europa kan Springtime förboka platser, resenären måste dock ringa och begära detta. Normalt är att dem som checkar in tillsammans får sittplatser bredvid varandra. Platser bredvid varandra kan dock inte garanteras.
Vi rekommenderar personer med olika rörelsehinder och specifika önskemål att förbeställa sittplats.

Bagage
Flygplanets lastförmåga och lastutrymme är begränsat. Tillsammans med dina färdhandlingar får du också information om antal tillåtna väskor, frivikt etc. under din flygning.
Under flygningen ansvarar du själv för ditt bagage. Tänk på att packa på ett sätt som skyddar ömtåliga föremål. Om det är möjligt med hänsyn till vikt och storlek bör du lägga ömtåliga föremål i handbagaget liksom mediciner och värdesaker. Tänk på att du får ha med begränsad mängd av vätskor i handbagaget. Som vätska räknas drycker, parfymer, hudkräm, sprayburkar, tandkräm etc. Varje behållare får max innehålla 100 ml och ska rymmas i en genomskinlig återförslutningsbar påse som inte är större än max 1 liter.

De flesta flygbolag tillåter max 20 kg frivikt, inkl. handbagage. Handbagagets vikt får inte överstiga 5 kg och väskan får inte vara större än 45x35x20 cm. På alla flygningar gäller ett handbagage per person.’

Specialbagage
Golfutrustning, cyklar skidor och annat specialbagage inkluderas inte i den fria bagagevikten. Golfbagen/cykel får väga högst 15 kg och endast innehålla golfklubbor och golfbollar. Utrymmet för golfbagage/cyklar är begränsat. På vissa flyg kan golfbag/cykel förhandsbokas, vilket vi rekommenderar.
På reguljärflygen betalas enligt IATA:s prislista. Annan sportutrustning och specialbagage som cykel, dykutrustning etc. tas med på flyget mot tillägg och i mån av plats. Reser du med reguljärt flyg gäller den kilovikt som står angiven på din flygbiljett. Den kan variera mellan olika flygbolag, och till flera destinationer utanför Europa gäller s.k. “piece concept” med förkortningen PC, då ett visst antal väskor är tillåtna. Frivikten varierar, och vad som gäller din resa får du besked om genom att kontakta ditt flygbolag eller ringa oss.

Skadat/förlorat bagage
Skulle något av det incheckade bagaget skadas eller försvinna måste du omedelbart rapportera detta. Observera att en speciell anmälan, P.I.R. (Property Irregularity Report) måste skrivas redan på flygplatsen för att försäkringsbolagen ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter hemkomsten. Ta kontakt med guiden på resmålet för att få hjälp med att hyra utrustning.

Flygmat
Flygmat ingår i regel inte i resans pris. För det mesta, men inte alltid, kan du dock förhandsboka mat. Pris och utbud varierar mellan flygbolagen. De flesta flygbolag erbjuder specialmat, vegetarisk, diabetikerkost etc. Sådan mat ska beställas i samband med bokningen av resan eller senast 8 dagar före avresa.
Observera att flygbolagen ej accepterar att medhavd mat eller dryck förtärs ombord på planet.

Varor ombord
De köp som sker ombord är ett avtal direkt mellan dig och flygbolaget. Tänk på att kontrollera vad du fått innan plomberingen bryts och reklamera direkt på plats om något är fel. Upptäcks fel i efterhand ber vi dig kontakta flygbolaget direkt. Observera att alla flygbolag inte erbjuder tullfria varor.

Försening
Dessvärre kan alla flygbolag råka ut för förseningar. Vi och flygbolaget gör i sådana fall allt för att lindra effekterna. Du kan dock inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. En komplett reseförsäkring kan i vissa fall ge ersättning. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal (minst 2 timmar) om du har bokat en direkt påföljande anslutning med allmänt färdmedel till hemorten. Om någon ska möta dig vid hemkomsten föreslår vi att de kontaktar flygplatsen, eller går in på luftfartsverkets webbsida, www.lfv.se för besked om aktuell ankomsttid.